torstai 16. joulukuuta 2010

Mammas julbröd

 Joululimpun ohjetta kysyttiin ja tässä tulee siis minun lempilimpun ohje. Limppu on aika aikaavievä, edellisenä iltana hieman alotellaan ja seuraavana päivänä jatketaan. Limppu on kuitenkin vaivan arvonen! Tämä joululimpun tuoksu kuuluu vahvasti minun jouluuni ja reseptin olen saanut äidiltäni. Parhaimmalta limppu maistuu jouluaattoiltana kun sen päälle laittaa siivun joulukinkkua ja paljon sinappia! Ai että! No siihen reseptiin...

Joululimppu

2dl kaljamaltaita
2dl sokeria
2rkl kuminaa
3dl kiehuvaa vettä

-anna seoksen seistä huoneenlämmössä seuraavaan päivään

Lisää aamulla: 
1l sormenlämpöistä piimää
5tl suolaa
1 paketti hiivaa
2 dl omenahilloa
10dl ruisjauhoja

-annan taikinan nousta 3h

Lisää:
1½dl sokeria
1½ (2) dl siirappia
5dl ruisjauhoja
18dl vehnäjauhoja

-anna nousta veilä 1h. Jaa neljään osaan, muotoile limpuiksi. Anna nousta liinan alla vielä ½h. Paista 150 asteessa noin 1.5-2h. Sivele paistamisen aikana siirappivedellä jos tahdot rapean ja tumman kuoren.

Sitten minun lisäykset. Ei, et katsonut reseptiä väärin. Taikinaan tulee todella niin paljon jauhoja. Ja kyllä, ei enempää nestettä. Tiedän sen vaiheen kun tuntuu että ei ole totta, jokin nyt väärin, en millään saa tätä kaikkea jauhoa uppomaan taikinaan mutta kyllä se onnistuu! Taikina on vaan todella massiivista. Raskaana ollessa ei kannata yrittää itse vaivata taikinaa, aiheuttaa vaan supisteluja. Kokeiltu on. Raskaana ollessa olen joutunut pyytää miestä vaivaamaan jauhot taikinaan. 

Itse käytän oikeastaan aina tuorehiivaa kun leivon. Ei haittaa vaikka päiväys olisi mennyt umpeen, nostattaa sitten vaan hieman kauemmin. Tai jos on hyvin aikaa niin laittaa vähemmän hiivaa ja antaa nousta kauemmin. 
Olen yleensä paistanut limput vuoissa mutta täänään tein niistä kuusi pitkula muotoista limppua. Minulla on ollut hieman liian pienet vuoat joten limput ovat kohonneet aikasta paljon yli aikasemmin. Onnistu aika hyvin mutta on niistä tullut muhkeampia vuoissa. Jos käyttää vuokia niin taikinaa ei saa laittaa reunaan asti, vaan noin puoleenväliin niin ei nouse yli. 

Harmi kun en voi nyt tarjota kuvaa reseptin kaveriksi :(   
Jos jokin jäi epäselväksi niin kyselkää vaan :)

-Hilma
(joka miettii miten vuoka taivutetaan?)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos viestistäsi!